torsdag 26 november 2009

Funderingar om alkoholpolitik

Jag pratade med en restaurangägare för ett par veckor sedan om öppettider på krogen, jag har alltid haft en liberal syn på det hela och anser att krogarna borde få bestämma själva när dom vill stänga. Alltså ingen fast tid utan när dom tycker det börjar bli för lite folk eller när dom helt enkelt vill gå hem och sova. Han hade en annan idé som jag funderat mycket på, kraftigt sänkt alkoholskatt för företag som serverar alkohol.

Som det är nu så kostar en halv liter öl runt 50 kronor "på lokal" men bara cirka 15 kr på Systembolaget (köper du den från Tyskland som väldigt många gör så blir det under 10 kronor för en halv liter öl). Detta gör att dom flesta väljer att förfesta innan krogen, inget fel med det i sig då förfesten ofta brukar vara roligast MEN detta gör också att dom flesta går ut mellan 11 och 12 om krogen stänger 02. Det gör att krogen är halvtom långt in på kvällen och lönsamheten för krogen blir lidande.

Om man nu skulle sänka skatten för dom som köper in och säljer alkohol så att kostnadsskillnaden mellan att festa hemma och på krogen blir marginell vad får detta för effekter? Skulle det bli mer "fylla" och bråk?
Nej jag tror inte det, snarare tvärtom. Vad är bäst, att köpa alkohol i en bar av utbildad personal på en krog med vakter eller sitta hemma och vräka i sig tillräckligt mycket så att du ska vara så full så du slipper göra av med X antal hundralappar när du kommer på krogen?

Om du för samma summa som du normalt gör av med på 2 timmar kan vara 4-5 timmar på krogen så kanske man förflyttar förfesten dit lite tidigare. Krogägaren får mer att göra och kan anställa mer personal, dom som festar gör det under uppsikt av utbildade människor och "behovet" av alkohol från Tyskland kanske minskar. Ett argument mot detta skulle kunna vara att man bara skulle bli fullare om priset var så lågt, det tror jag inte och skulle någon bli för packad så blir inte människan serverad av personalen.

Ta Järnvägshotellet här i Ljusdal till exempel som kör "29'an" på fredagar. Med andra ord kostar ölen 29 kr istället för dom normala 52 kr. Jag har varit där många gånger och jag har aldrig blivit mer berusad bara för att det var billigt, jag har inte sett någon annan heller som beroende på priset blivit fullare än "normalt". Detta skulle i så fall vara någon 18-åring som inte är van att dricka alkohol men då kommer vi tillbaka till vad som är bäst.

A. 18-åringen super sig skitfull på hembränt eller smuggelsprit hemma
(då denne inte får handla på Systemet).
B. Samma person har råd att gå på krogen och dricker under så kallade "ordnade former".


Det skulle vara oerhört intressant att testa detta i ett län under ett år för att utvärdera för och nackdelar. Här är några av dom fördelarna som jag ser det:

1. Människor dricker skattad alkohol. (inte tysk ful-öl)
2. Man dricker under utbildad personals vakande öga.
3. Restaurangnäringen får ökat behov av personal. (fler jobb till unga)
4. Turistnäringen blir mer attraktiv för utländska gäster.
5. Öppettiderna behöver inte förlängas då människor går ut tidigare.
6. Misshandel i hemmen minskar då folk inte super sig stupfulla innan krogen.
7. Staten tjänar något mindre pengar på människors alkoholkonsumtion.
8. Du slipper betala 99 kronor för en drink...

Vad tycker Ni, är jag inne på något vettigt här eller har jag missat något fundamentalt?

Inga kommentarer: