tisdag 15 juli 2008

I Stockholm igen

Kändes som jag nyss lämnade kungliga huvudstaden men nu är jag här igen. Söndagen blev otroligt lyckad, cirkus 30 personer blev det till slut vid mitt bord på Järnvägs och grabbarna i bandet spelade som vanligt strålande. Satt och pratade med dom innan spelningen och sångaren Roger's fru och son var med, kul att träffa bägge. Frun hade den goda smaken att vara moderat och sonen den minst lika goda smaken att vara Arsenal-fan (han blev ruskigt imponerad av min Arsenal-tatuering, se nedan). Efter stängningsdags blev det efterfest för första gången på bra länge, skoj skoj!



Idag tisdag visade det sig att min kompis Calle var uppe i Ljusdal och träffade sin revisor så vi tog en lunch sen åkte jag med honom ned till Stockholm, via Hudiksvall där jag hann med en fika med Niklas Steding och hans dotter. Sen åkte jag på att köra nästan hela vägen till "Fjollträsk" hur nu det gick till. Ikväll blir det en bit mat med Thomas sen imorrn är det IRON MAIDEN som gäller för hela slanten. Torsdag hem till Ljusdal en snabbis innan det bär av till Bollnäs och M-kampanj på fredag morgon. Skickar upp några bilder imorgon från Stadion.

Kollega Anna skriver nåt som är intressant, speciellt med tanke på det mindre kriget som utkämpades alldeles i början på mandatperioden när jag var totalt färsk som O-råd. För den som har dåligt minne så ville Sossarna i kommunen säga upp alla våra plusjobbare (76 st) med 2 veckors uppsägning för att visa hur hemska nya regeringen var. Jag/vi tyckte självfallet att kommunen skulle hålla sig dom avtal som skrivits. Efter diverse turer så räddade moderaterna (med hjälp av resterande Allianspartier och opposition) kvar plusjobbarna avtalstiden ut. Ett fult och kallt agerande från S-sidan där man åter igen gör politik av enskilda människor vilket vi tar avstånd ifrån. Att försöka få det till att "moderat-regeringen" (Citat Riksdagsman Bäckman) tycker illa om plusjobbare när det var den arbetsmarknadspolitiska åtgärden plusjobb vi inte gillade är lågt, riktigt lågt. (Nu skulle man kunna avsluta med "men inte lika lågt som Glocalnet men vi skippar det).

Nystart är bättre än plus
Vårt riksdagskansli har med hänvisning till Riksdagens utredningstjänst, RUT och Institutet för Arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU jämfört Plusjobb med Nystartsjobb.

För ett tag sedan fick regeringen nämligen hejdlös kritik för att många som hade fått ett Nystartsjobb blev arbetslösa efteråt. Jag har hela tiden försvarat satsningen eftersom jag vet att 60 procent av nystartsjobben har gått till någon som varit arbetslös i mer än två år, vilket gör att den personen får erfarenhet och som stärker anställningsbarheten.

Så här ser det i alla fall ut:

90 procent av plusjobbarna blev arbetslösa när plusjobben tagit slut. Att jämföra med 21 procent av nystartsjobbarna. Dessutom ger nystartsjobben riktig lön, skydd av LAS och inget lönetak. Nystartsjobben är bättre än plusjobben, jag visste väl det!

Inga kommentarer: