Ett väntat besked kom idag som nog ingen har missat.
SAAB läggs ned som bilmärke.
SAAB har inte gått med vinst på de senaste 15-20 åren och då är det inte försvarbart att satsa pengar i bolaget. Det kan inte finnas någon rationell person som skulle investera av sina privata medel i detta bolag så varför skall staten göra det? Det är ju indirekt dina/mina pengar som skulle använts. Nej här måste man sätta känslorna åt sidan och låta marknadsekonomins kraft verka, vilket innebär att lägga ned SAAB nu.
Inget fel på bilarna i sig men man kan inte tillverka en bil för 300 tusen och sen sälja den för 250 tusen... Sen är 9-5 en alldeles för gammal konstruktion, hade det kommit en efterföljare för 5 år sedan så KANSKE det hade gått men marknaden för stora sedaner är för liten. En SAAB 9-1 hade varit rätt satsning men intresset för en "små-SAAB" var för litet från GM plus att dom var för fattiga för en sådan satsning.
Kompetensen i/runt Trollhättan kan dock användas till nya spännande jobb,
gärna inom dom så kallade gröna näringarna.
VILA I FRID
SAAB
SAAB läggs ned som bilmärke.
SAAB har inte gått med vinst på de senaste 15-20 åren och då är det inte försvarbart att satsa pengar i bolaget. Det kan inte finnas någon rationell person som skulle investera av sina privata medel i detta bolag så varför skall staten göra det? Det är ju indirekt dina/mina pengar som skulle använts. Nej här måste man sätta känslorna åt sidan och låta marknadsekonomins kraft verka, vilket innebär att lägga ned SAAB nu.
Inget fel på bilarna i sig men man kan inte tillverka en bil för 300 tusen och sen sälja den för 250 tusen... Sen är 9-5 en alldeles för gammal konstruktion, hade det kommit en efterföljare för 5 år sedan så KANSKE det hade gått men marknaden för stora sedaner är för liten. En SAAB 9-1 hade varit rätt satsning men intresset för en "små-SAAB" var för litet från GM plus att dom var för fattiga för en sådan satsning.
Kompetensen i/runt Trollhättan kan dock användas till nya spännande jobb,
gärna inom dom så kallade gröna näringarna.
VILA I FRID
SAAB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar