måndag 2 februari 2009

Tankar om s.k "White Trash"

På ett internetforum hittade jag ett ämne som kallades "Möte med White Trash" och det var det mest tragikomiska jag läst på länge. Om man söker på Wikipedia så för man följande förklaring till wt:

White trash är en starkt nedsättande benämning från USA på ljushyade personer med låg social status. Personer som anklagas för att vara white trash har ofta svag ekonomisk situation, låg utbildningsnivå samt ett ointresse för samhälls- och kulturfrågor. Ett slags allmän smaklöshet brukar också förknippas med begreppet white trash. I populärkulturen framställs white trash ofta som överviktiga, rökande personer med många barn och dålig hygien. Exempelvis brukar invånare i husvagnsbyar (trailer parks) stämplas som white trash, en besläktad term är trailer trash. Begreppet har i viss mån sökt sig till Sverige, där det kan höras använt som nedsättande uttryck om etniska svenskar med låg social status. Ibland talas det exempelvis om WT-namn eller white trash-namn, vilket syftar på att föräldrar med en lägre social status oftare väljer mera udda och trendiga namn åt sina barn.

I ett inlägg beskrivs Norrtälje i inte allt för positiv anda, något som slog mig var att om man byter ut ordet "Norrtälje" i hela texten till "Ljusdal" så är det skrämmande likt. Vi har alldeles för många av den typen av människor som beskrivs i texten (balter undantagna, finnar & danskar har vi dock massvis). Ni får läsa själv på följande länk då texten innehåller får många svordomar för att jag ska lägga ut den på min egen blogg. Vissa detaljer stämmer inte men dra bort den något fördomsfulla attityden så känner jag igen min hembygd (tyvärr).

När jag läste ett annat inlägg kom jag att tänka på Motorgår'n i Delsbo, nu lär jag bli jagad av varenda raggare norr om Dalälven men det bjuder jag på då jag tyckte det var hysteriskt kul.
"Hade fribiljetter till Street car fest på barkaby, va förbi en stund, och herregud, tribalerna blänkte i solskenet tillsammans med tramp stamps och motivlackade volvos"

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha Den där killen har inte mycke för Norrtälje och det är skrämmande likt Ljusdal och många andra ställen på landsbygden.
Alla är släkt med alla på nått sätt.. Om inge annat så e man buksvåger!