onsdag 6 februari 2008

Bra dag (och lång)

Dagen började med att jag satt i en längre intervju med Leif Anjou Ekon. lic. och jur. kand. Leif har intervjuat mig, kommunstyrelsens ordförande Marit Holmstrand (s) och Kerstin Hassner som är samordnare i Ljusdals kommunledningsgrupp (förvaltningscheferna). Kerstin har i något "reducerad form "funktionen som kommunchef. Tilläggas bör att som vi moderater anser att kommunen inte har någon kommunchef och inte heller någon tydlig ledning men det spar vi till ett annat inlägg. Så här förklarade iaf Leif upplägget i ett mail:
Intervjuerna sker inom ramen för ett forskningsprojekt om kommunpolitikens styrning och dess effekter på kommunens utveckling och verksamhet. Förberedelser fordras inte eftersom frågorna tar sikte på den övergripande styrningen och de mest aktuella frågorna. Jag är intresserad av vilka de viktigaste frågorna eller områdena för kommunstyrelsens styrning är, hur styrningen sker och vilka resultat som uppnås. Frågorna gäller bland annat också hur organisationen fungerar i verkligheten, hur styrkedjan egentligen fungerar från fullmäktige till styrelsen till övriga nämnder till förvaltning, vilken roll gruppledare och KS' presidium har, vilken roll oppositionen har, gränsdragningen mellan politiska organ och förvaltningarna samt om och i så fall hur styrningen skiljer sig åt mellan utvecklingsfrågor och ledningen av den kommunala verksamheten.

Jag behöver väl knappast säga att min syn på ovanstående frågeställningar skilde sig oerhört från vad dom två damerna sagt till Leif... Återkommer med rapport i ämnet. PS. Leif's son Mikael var ordförande för MSU, moderat skolungdom och mycket aktiv i MUF en gång i tiden så vi kom in på lite andra saker under intervjun också men dom hålls hemliga. Resten av dagen bestod av styrelsemöte med Närljus och massor med telefonsamtal.

Avslutningsvis kan jag rekommendera en av många bra artiklar om Tomas fina pris, Metro skriver riktigt bra här. Något som irriterar mig något fruktansvärt är ett par reaktioner jag fått från lokala moderater som jag anser inte hör hemma i vårt parti. Homofobi borde utrotas överlag men att det finns kvarlevor kvar av detta inom moderaterna (och tyvärr alla andra partier) retar mig nåt OTROLIGT. Om man har inställningen att det är skillnad på människor utifrån vem dom blir kära i så ÄR MAN INTE MODERAT, då har man hamnat i fel politiskt parti!
Vi utgår alltid från alla människors lika värde och sätter individen först, oavsett om man är en kille som ligger med andra killar, är född i Afrika eller sitter när man kissar.
Ska det vara så jävla svårt att förstå?
(ursäkta tonläget men är det något jag aldrig kommer att acceptera så är det när folk gör skillnad på människor och människor)

Inga kommentarer: