onsdag 14 januari 2009

Inför eventuella avelsinsatser i framtiden

Ett (i brist på bättre ord) nyårslöfte jag gett så ska jag läsa mer i år, både arbetsrelaterat material och för privat räkning. Jag har köpt Herman Lindqvists bokserie Historien om Sverige som jag tänkte ta mig igenom. Har betat av en bok men kände att jag inte kan ta alla 9 band på en gång, då är risken att alla kungar och drottningar blandas ihop i en enda röra. Så nu läser jag Malcolm Gladwells senaste bok ”OutliersThe Story of Success”.
Det handlar om framgång, och framför allt om de bakomliggande orsakerna till att man lyckas.

Det är väl inte några sensationella rön som popsociologen Gladwell lyfter fram.
Man måste öva så in i helvete (10 000 timmar om man vill bli mästerlig på något).
Omgivningen och din egen bakgrund har stor betydelse.
Sen kommer något intressant: De som är födda tidigt på året har bättre möjligheter att lyckas i framför allt idrott. Som barn är de större än de andra i sin årskull och det innebär att de tidigt hamnar i de bästa grupperna och får specialträning. Alltså fortsätter de utvecklas snabbare än de som är födda mellan, säg, juli till december.
Jag funderar länge på detta. Och vad det inneburit för mitt liv. Jag är född i mars. Alltså borde jag ju sitta på Arsenals avbytarbänk istället för att slava med försäljning, eller? Jag kan i alla fall inte skylla på mamma och pappa, dom såg ju till att producera sin avkomma i någorlunda rätt tid även fast en födsel i januari gett mig ännu bättre förutsättningar.

Lovar mig själv att jag inte ska utsätta min egen eventuella framtida son/dotter för ett sådant orättvist helvete som det innebär att födas sent på året. Ska prata med alla potentiella partners om detta på första dejten så vi är "på samma plan". Avelsperiod är alltså april till juli. Augusti till november är det sex med preventivmedel. Och mellan december och mars bör man nästan leva i avhållsamhet. För att vara helt säker på att inte få en loser som alltid blir vald sist på lunchrasten!

Inga kommentarer: