onsdag 21 juli 2010

För lite Kd-frågor runt köksborden?

Läser PJ Anders Linder's krönika i Svenskan om att det saknas hyfs och uppfostran i dagens Sverige. Inget nytt under solen men det fortsätter att gå åt fel håll.
I min värld så försöker jag alltid lämna plats för äldre på spårvagnen, öppna dörrar åt människor, släppa fram folk i trafiken osv, får tacka föräldrarna för det antar jag. Sen är jag ju moderat och därmed lite konservativ så hålla upp dörrar för tjejer, bjuda på restaurang och allt sånt som feminister tycker är fel är också sånt jag håller på med. Lustigt är att till och med feministerna tycker att delen med vem som ska betala notan eller byta till vinterdäck ofta "är bra som det är". Gärna jämställdhet så länge det inte drabbar mig typ...

Varför det går åt fel håll vet jag inte, en teori jag har är att det är för lite Kd i samhället, alltså för lite värde och familjefrågor. Det pratas för lite rätt och fel, etik och moral runt köks- och fikabord i Sverige idag. Alldeles för få barn växer upp med båda sina föräldrar (alltså mamma och pappa är fortfarande gifta/sambos) vilket jag tror påverkar, ungar är smarta varelser, får man inte som man vill med ena föräldern så testar man med den andra. Om då föräldrarna bor på olika ställen så underlättar det att få som man vill, har man dessutom en plastmamma och plastpappa så fördubblas ju ens chanser till att till slut få vad man tycker är rätt svar.

Skolan är en annan del, sossarnas flummskola alltså där ungarna fick göra lite som dom ville och lärarna fick agera b-figurer. Nu var det inte 50 år sedan jag gick i skolan och det är inte aga och pekpinnar jag vill ha tillbaka. För 15 år sedan gick jag på Stenhamre (högstadieskola i Ljusdal) och om jag hade kallat en skolkompis för "j-vla hora" så lovar jag att det tagit hus i h-vetet med både lärare, rektor och framförallt FÖRÄLDRAR inblandat. Idag är läget ett helt annat och det är klart att hela samhället påverkas, vi blir mer blassé till vad som händer, alldeles för få reagerar på skolgården längre över att få höra ord som "jävla fitta, bögjävel, svartskalle" mm. Varför?

Jag påstår att vi lever i ett glasbubblesamhälle. Vi måste lite till mans försöka ta oss ut ur våra bubblor och se vad som pågår runt omkring oss. Om vi inte vågar kliva ur våra trygghets-zoner när vi hör eller ser saker som vi vet är fel och säger till ja då fortsätter spiralen nedåt. I Ring P1-debatten imorse så ringde en ung kille som jag tror hette Christian in, han hade en klockren analys av jämlikssamhället och dess effekter. När männsikor sätter jämlikheten framför allt annat väsentligt, riskerar vi att hamna i glasbubblor - där mina rättigheter minsann inte får trädas för när av någon annan.

Christian talar som jag ser det kort och gott om ett avundsjukesamhälle. Sossarna pratar om jämlikhet och solidaritet, jag tror inte vi kan vara båda delarna till 100 procent. Ta Fi och Gudrun Schyman som exempel som vill hävda att det inte får föreligga några som helst skillnader mellan kvinnor och män. Mer än vi har mellan benen dvs, (åtminstone än så länge), alla människor är olika därmed även tjejer och killar.

Jag är definitivt för jämlikhet (som namnet på bloggen antyder) MEN bara till den gräns sunda förnuftet sätter stopp. Jag tror alltså inte på ett samhället som i dess extremer sätter jämlikhet före solidaritet. Däremot tror jag på ett samhälle som sätter solidaritet före jämlikhet.
Därför måste jämlikhetstanken ruckas lite på i den allmänna debatten. Dessutom har vi alla ett krav på oss att visa lite mer hyfs och respekt för varandra, se till att vara goda förebilder för våra och alla andras barn och se till att lärarna åter igen får dom befogenheter dem behöver för att ta ansvar i skolan. Men ungarna bor inte i skolan så hur man än vrider och vänder på det så är det alltid föräldrarnas ansvar att kommande generationer vänder utvecklingen så vi slipper våra glasbubblor och ser våra medmänniskor.

Slutsats: PJ Anders Linder tar upp ett svårt ämne i det svenska samhället, vi pratar alldeles för lite värdegrund, etik och moral. Nu kan man köra det klassiskt svenska spåret, det jag brukar benämna "nånannanismen". Dvs att någon annan ska lösa problemet, då röstar man rött och liter på att sossarna tillsätter en utredning och kanske en ny myndighet "etikombudsmannen" ELLER så röstar men blått, förslagsvis då på Kristdemokraterna då det är det parti som är bäst på den här typen av riktigt svåra samhällsfrågor. Men Kd kan inte göra så att du reser dig upp på bussen för den gravida tjejen det kan bara du göra!

1 kommentar:

Kaibigan sa...

På SvD får man kritisera etniska grupper som svenskar och japaner. Fast jag censureras när jag talar om att min 82-åriga mor flera gånger knuffats av muslimska män på trottoaren, därför att de inte viker en tum för en kvinna, i synnerhet en icke-muslimsk sådan. Varför är SvD så rädda för dem, men inte för att kritisera etniska svenskar eller japaner?