fredag 9 april 2010

Analys inför avslutningen i Premier League

I detta inlägg gnällde jag lite över ARSENAL'S dåvarande spelschema när man skulle möta dom andra tre lagen i "The big four" under en tvåveckorsperiod men frågan är om inte mitt hatlag nummer ett Spurs har det värre. Tottenham kämpar för att nå den extremt eftertraktade fjärdeplatsen i ligan efter dom tre suveräna i toppen (Chelsea, Man United & Arsenal) som ger laget chansen att spela i Champions League nästa säsong.

Stackars Spurs har följande motstånd i dom fem avslutande matcherna för säsongen 09/10:
ARSENAL (hemma)
Chelsea (hemma)
Manchester United (borta)
Manchester City (borta)
Burnley (borta)
ANALYS: Man möter alltså topp tre följt av svåraste konkurrenten om fjärdeplatsen City för att avsluta borta mot ett svårspelat Burnley som så klart vill avsluta säsongen snyggt inför sin hemmapublik. Det ser kört ut för Spurs, speciellt med tre bortamatcher som avslutning och jag njuter av skadeglädjen.

Chelsea har följande spelschema:
Bolton (hemma)
Tottenham (borta)
Stoke (hemma)
Liverpool (borta)
Wigan (hemma)
ANALYS: Tre säkra hemmasegrar men jag tror dom förlorar mot Liverpool och tappar poäng mot Spurs. Det ger Chelsea 10 poäng på fem matcher.

Manchester United möter följande:
Blackburn (borta)
Manchester City (borta)
Tottenham (hemma)
Sunderland (borta)
Stoke (hemma)
ANALYS: Blackburn har inget att sätta emot men City tar minst en poäng, troligen alla tre. Spurs har kapacitet att ta en pinne på Old Trafford då dom brukar kunna göra skapliga resultat på den arenan. I och för sig har dom åkt på riktiga smällar där också men i år hoppas jag på 1-1. Sunderland är svårspelade men och jag hoppas på en skräll även här. Det skulle göra att United är helt avhängda ligasegern inför avslutningen mot Stoke som man vinner enkelt. Men sammantaget tror jag att även United tar 10 poäng på sina fem avslutande matcher.

ARSENAL då? Jo det schemat ser klart bättre ut, visst ett derby mot rivalerna i Spurs är alltid ovisst men jag tror på seger. Efter det följer:
Wigan Athletic (B)
Manchester City (H)
Blackburn Rovers (B)
Fulham (H)
ANALYS: Seger mot Spurs är ett måste om det ska bli ligavinst och jag tror grabbarna klarar det, Wigan ska inte vara några problem och stämmer mina beräkningar så är vi då endast 1 poäng bakom Chelsea med tre omgångar kvar och 1-2 poäng före United. Hemmamatcher ska bara vinnas i slutet av säsongen så City och Fulham får åka hem utan poäng vilket gör att nyckelmatchen blir borta mot Blackburn Rovers. Jag tror på seger vilket gör att ARSENAL vinner ligan. Vinner Chelsea en av matcherna jag tippat oavgjort så måste ARSENAL ösa in mål i sina avslutande matcher då man har hela 13 mål att ta in på fem matcher gentemot Chelsea.

Sluttabell
ARSENAL 86 poäng
Chelsea 84 poäng
Man United 82 poäng

Inga kommentarer: