måndag 25 maj 2009

Apropå reklamfilmer i TV

Återger ett inlägg från Per Schlingmann's blogg som jag tycker säger en del om S och deras skumma syn på demokrati. Per är partisekreterare i moderaterna samt valledare i valet till Europaparlamentet.


När TV4 kom med ett generöst erbjudande var det självklart för oss att överväga detta. TV-reklam är en kanal bland andra och som politiskt parti har vi ett ansvar att göra oss synliga och tydliga mot väljarna. I detta val har vi ett särskilt ansvar för att få fler att rösta. Det är viktigt för den demokratiska förankringen av Europasamarbetet.

Därför har jag ända sedan Miljöpartiet hörde av sig och ville att alla samfällt skulle säga nej till denna möjlighet tyckt att diskussionen varit märklig. Istället för att diskutera sakfrågor och hur vi kan göra valet relevant har diskussionen handlat om huruvida vi ska säga ja eller nej till en kanal att nå väljarna med. Ännu märkligare tycker jag att den artikel som vänsterexperimentets partisekreterare skrev i
Svenska Dagbladet häromdagen är. Här florerar hjärnspökena. Med TV-reklam blir allt som i USA. Allt blir negativt och karaktärsmorden kommer att flöda. När detta kommer från socialdemokraterna är det hyckleri.

För det första talar utvecklingen i denna valrörelse sitt tydliga språk. Det parti som tveklöst driver den mest negativa kampanjen är socialdemokraterna. Istället för att medverka till en konstruktiv diskussion försöker de fabricera konflikter i tron att det ska mobilisera sina väljare. Senast igår i SVT:s Agenda anklagade Marita Ulvskog Gunnar Hökmark för att alltid rösta emot människor. Ett sådant debattklimat omöjliggör ett seriöst politiskt samtal.

För det andra har socialdemokraterna den största valbudgeten och har hittills annonserat mest av alla. Dessutom agerar delar av fackföreningsrörelsen till stöd för socialdemokraterna, vars ekonomiska värde inte redovisas.

För det tredje är det märkligt att särbehandla TV som kanal. Etik och saklighet är självklart för oss, oavsett om det handlar om TV, nätet, tidningar eller radio.

Vår utgångspunkt är den omvända. Låt istället valrörelsen handla om de stora utmaningar Sverige och Europa står inför och låt oss göra det i en konstruktiv diskussion som tydliggör alternativen.

Inga kommentarer: