fredag 8 maj 2009

McDonalds supersmarta reklamkampanj

Att provocera/chockera i marknadsföringssyfte är en balansgång, uppmärksamhet får man nästan alltid men det är inte alltid man träffar rätt och får fram sitt budskap. Det har Sveriges största arbetsgivare för ungdomar dock gjort, mitt i prick vill jag påstå.

Sug på den här annonstexten:
"Vi anställer inte indier, etiopier eller polacker.
Rättvisa kallar vi det."

Erkänn att du reagerade och tänkte "Va i h-vete menar dom nu?" vilket är hela poängen. I en serie affischer och annonser så marknadsför man sin mycket moderata personalpolitik, namnet på personen är ointressant, könet likaså eller om personen är en tjej som blir kär i tjejer osv. Allt handlar om individen och hurvida personen passar in på McDonalds med allt vad servicekänsla och teamwork innebär. Dagens ros till McDonalds!

För mer information, gå in på http://www.mcdonalds.se/mangfald/index.html

Inga kommentarer: