fredag 12 juni 2009

Apropå Sveriges bästa kommuner

Läste i Svd på morgonen att kommunalråden från Sveriges bästa respektive sämsta kommuner uttalat sig om undersökningen och det är skrattretande hur olika man kan se på saker och ting.

– Vad som gör Danderyd så bra?
Danderydsborna, säger kommunstyrelseordförande Gunnar Oom (M) nöjt.
Han har under torsdagen tagit emot tidningen Fokus utmärkelse Sveriges bästa kommun 2009 – för andra året i rad.
Placeringen ser han som en klapp på axeln.
– Jag förnekar inte att vi kommunpolitiker ibland behöver uppmuntran. Dessutom är vi tävlingsmänniskor, skulle jag hamnat tvåa hade jag gått hem och funderat på vad jag kunde gjort bättre, säger Gunnar Oom.
Bakom kommunens framgångar står en klassiskt borgerlig politik. Fri etableringsfrihet för skolor och konkurrensutsatt kommunal verksamhet gör att Danderydsborna kan välja fritt varje dag, menar Oom.


Vad säger man då i Sveriges sämsta kommun?
– Hur kan man påstå att en kommun är bättre än någon annan, säger Héctor Vallejos (S) kommunstyrelsens ordförande i Munkfors.
Héctor Vallejos trött på undersökningar som placerar den lilla industriarbetarkommunen längst ner på listan.
– Jag har inte någon vidare tilltro till Fokus ranking, de som bor här är minst lika lyckliga som de som bor någon annanstans, säger han.
Istället vill han prata om Svenskt Näringsliv senaste undersökning om lokala företagsklimat, där Munkfors utsågs till Årets raket i Värmland.
– Det tycker jag är ett bättre kriterie i så fall, säger Héctor Vallejos.



Jag tycker det är väldigt underhållande att sossen tycker Svensk Näringslivs ranking är bättre bara för att man lyckats klättra på den annars brukar S-politiker spy galla över just den undersökningen. Inte minst i Ljusdal då man varje år säger hur opålitlig den är (kan ha att göra med att man bedriver en politik som inte underlättar företagande men vad vet jag). Det gick till och med så långt att man spenderade X antal tusen på att genomföra en egen näringslivsundersökning för ett par år sedan där man ställde "rätt" frågor för att få ett bättre resultat. Det lyckades inte kan jag meddela... Man var fortfarande dålig på näringslivspolitik.

Men man fick i alla fall göra en undersökning och sysselsätta några tjänstemän med ännu en onödig arbetsuppgift vilket verkar vara kärnan i den socialdemokratiska lokalpolitiken.
Att producera handlingsplaner, policydokument, undersökningar, förstudier, analyser, verksamhetsplaner, kommunprogram, letter of intent och gud vet allt är Ljusdals kommun världsmästare på.
Tyvärr resulterar detta bara i kostnader för dig och mig då alla dessa papper i slutändan blir så kallade "hyllvärmare" och politiker/tjänstemän fortsätter som man alltid gjort och det följaktligen inte blir någon förbättring för oss som betalar deras löner.


MAKTSKIFTE 2010 TACK !


*UPPDATERAT*
Fick en fråga från Adam: Vad är motiveringen för respektive resultat?
Svar: Det är baserat på en undersökning tidningen Fokus gör varje år gällande vart det är bäst att bo.
Trettio olika kvoter har vägts in när man listat kommunerna. Bland annat har man tittat på jämställdhet, brottslighet, skilsmässor, självmord, nya företag, kvalitet på skola och vård, företagsklimat, arbetslöshet, flyktingmottagande, skattesats, valdeltagande och socialbidrag.
Du hittar artikeln här:
http://www.fokus.se/2009/06/har-ar-det-bast-att-bo-2009/

3 kommentarer:

Adam sa...

Vad är motiveringen för respektive resultat?

Stefan Andersson sa...

Adam: Det är baserat på en undersökning tidningen Fokus gör varje år gällande vart det är bäst att bo.

Trettio olika kvoter har vägts in när man listat kommunerna. Bland annat har man tittat på jämställdhet, brottslighet, skilsmässor, självmord, nya företag, kvalitet på skola och vård, företagsklimat, arbetslöshet, flyktingmottagande, skattesats, valdeltagande och socialbidrag.

Du hittar artikeln här: http://www.fokus.se/2009/06/har-ar-det-bast-att-bo-2009/

B-O Gavne, Vasteras sa...

VAR FINNS FAKTORN för att leva i demokrati kontra nazism? För visst är det nazism att benämna sin kommun för stad. Som några pysslar med. T.ex. Stockholms kommun som några stockholmare benämner Stockholms stad. Och min egen kommun Västerås som benämns Västerås stad.
Ni vet nazism som med Adolf Hitler och att skilja på oss människor, arier och andra individer. Detta som sedan utvecklades ända till gaskamrarna. -Och ställ bara frågan, varför man vill benämna sitt lokala politiska samhälle, alltså sin kommun, för stad. Naturligtvis för att man vill hävda att stadsboende människor, är nått finare; än andra, landsbygdskommunerna, bön´erna. -Att man nervärderar människor som bor inte-stadsboende, som bor på landsbygden.
.
Ni vet som vi svenska folk har kommit överens om, stadgat i lag, att alla våra kommuner Sverige runt benämns kommun. Att vi häri vill ytterligare hävda demokratin, att alla människor är lika värda.
Till tidigare, då vi hade 4 stycken olika typer kommuner vars respektive invånare hade olika samhälleliga rättigheter och skyldigheter.
.
..och verkligen mänskligt värderades olika; kommer jag ju ihåg från när jag stod på Hötorget i Stockholm, jag –runt 10-årig- stockholmare med rinnande varmt och kallt vatten i köket och badrum, och föraktade torggummorna från mälaröarnas landsbygd. -Förlåt mig, jag var ju bara ett barn.
Och visst finns också städerna, med sina gator, höga hus och dålig luft. Där kommunen alltså avser samhällsgemenskapen av invånarna i kommunområdet. Detta område som innefattar, …som vi svenska folk också kom överens om i denna kommunreformen 1969, både tätt-/stadsboende invånare och landsbygdsboende.
.
Och jag hävdar absolut inte att denna kommunreformen är det bästa för all framtid. Till på köpet ser jag skäl för att, inte omöjligen bör den idag revideras, något. Att vi svenska folk diskuterar saken och röstar. –Men inte att en revidering skall köras med våld och terror. Ni vet som Adolf Hitler bedrev. Som det idag körs i vårt Sverige.
.
PS. Denna texten skrev jag in i morse på kommentarplatsen i Fokus under artikeln. ..å nån timma senare censurerade fru Redaktörn´ bort kommentaren.