måndag 15 juni 2009

Piratpartiets kärnväljare?

Alex Schulman brukar jag tjata om lite då och då i bloggen, gillar honom skarpt och inte blev han mindre omtyckt efter sin krönika i Aftonbladet i helgen (LÄS DEN!).

Håller med Alex till 99% i det han skriver. Det tragiska är att när han publicerade artikeln på 1000apor.se så började än den ena än den andra hjärndöda kommentaren ramla in, när jag skriver detta så har 344 kommentarer inkommit.

Idag svarar han finurligt och talande på några av dessa med följande ord:
"Piratpartiet-fansen har hört av sig med feedback på min artikel. Intressanta tankar. Kloka människor."
________________________________________
Från: Leo A
Ämne: 7 procent – det är ju inte klokt
Man skulle stoppa in en kniv i röven på dig du har ju noll koll. Vilken sorglig jävel du är.
________________________________________
Från: Andreas Abel
Ämne: 7 procent – det är ju inte klokt
SNÄLLA, HÅLL DIG BORTA FRÅN SÅNT DU INTE HAR EN ANING OM!!
DIN SK ARTIKEL VAR FAN DET SOTGLIGASTE JAG LÄST, HÅLL DIG JÄVLIGT LÅNGT BORTA FRÅN MIG OM DU SER MIG PÅ STAN, DET KAN JAG LOVA DIG!!! ________________________________________
Från: Björn G
Ämne: Inte kloka i ........
Hej
Angående utseende så ser Du själv inte så fräsch ut på bilden i AB.
Eftersom Du verkar tro Dig ha någon förmåga att vara mer klartänkt än andra kan Du kanske ge mig ett svar på varför låtskrivare och författareskall ha betalt hela livet för det de åstadkommer. Patetiska lilla jävla idiot. Din lilla text har vi skrattat åt hela helgen. Hoppas du förstår exakt hur mycket du gjort bort dig.
Liemannen
________________________________________
Från: Erik Jansson
Ämne: ang: 7 % det är ju inte klokt
Tjena!
Håll dina trångsynta åsikter om moral/etik för dig själv och fortsätt istället att kasta skit på kändisar som den knähund du är, för Pirtapartiet tycks du ju inte ha nån koll på. Du har gjort fel människor upprörda och för det kommer du att straffas tids nog. Se upp säger bara det.
Med hälsningar Erik Jansson
________________________________________
Från: Lars Greger Andersson
Ämne: HA HA HA
Ett råd till dig. Skriv om det du kan – kändisknull och Gry Forsel och skit.
Tur för dig att jag inte vet var du bor...

________________________________________


Väldigt nyanserade människor dom här Piratpartisterna, vart är Sverige på väg egentligen? Hur kan man vräka ur sig sådana här saker bara för att någon ifrågasätter det parti man röstat på? Jag är emot både FRA/IPRED och tycker storebror-samhället vuxit sig alldeles för starkt i min liberala drömvärld men HALLÅ!!

Väx upp, klipp er och skaffa ett jobb för XXX

2 kommentarer:

grey sa...

Givetvis går det att hitta folk som vräker ur sig dumheter i kommentarer, epost och bloggar. Se bara på hur lätt jag hittade dig.

Men att saxa ur ett antal personers svar ger knappast en smickrande bild. Jag har i mitt stilla sinne funderat på att göra samma sak. Genom att helt enkelt välja de löjligaste kommentarerna och ta dem ur sitt sammanhang skulle jag enkelt kunna "bevisa" att det är en hög omogna och okunniga motståndare jag har.

Jag har läst just den artikeln. Men framförallt har jag läst kommentarerna också, och väldigt många håller en hög nivå på de flesta områden.

Men jag har valt att inte använda mig av en sådan strategi. Det håller jag mig för god för. Tolka det hur du vill.

PS. Jag är redan vuxen, mitt hår är redan klippt och jag har redan jobb. DS

Fredrik Larsson sa...

Hmmm - håller med dig om kvaliten på kommentarerna. Förskräckligt och tom. en del olagligheter. Dock vill jag nog påstå att den gode Schulman också går över gränsen.

Det finns en stor skillnad mellan att uttrycka en åsikt och att kasta skit - Alex pysslar bara med det sistnämnda och det dessutom utan någon som helst form av kreativitet eller genialitet.

Sedan finns en stor skillnad mellan att kasta skit på en enstaka person och ett kollektiv. Är man inte beredd på att få tillbaks från någon av de mindre begåvade, behärskade eller laglydiga medlemmmarna i ett kollektiov skall man nog avhålla sig från att kasta skit på dom.

Det ursäktar naturligt inte beteendet hos de som skrivit de kommentarerna du valt ut men det är lätt att förutsäga att en sådan reaktion kommer.

och när nu det är sagt så tycker jag att det är bra att du lagt tankarna på en politisk karriär på hyllan.

Mvh
Fredrik Larsson