torsdag 2 april 2009

Gammal men bra text av Linda Skugge

Skitförbannad över det här med kulturarbetarna och a-kassan, men jag verkar helt ensam om det. Var är alla ni som är arga för att skådisar tar för givet att a-kassan ska försörja dem när de inte har nåt jobb? Var är demonstrationerna? Hallå, dessa "skådisar" tar för givet att mina och dina skattepengar ska ge dem pengar till hyra och falukorv. Det är fan helt sinnessjukt! Hur kan jag vara ensam om att tycka det?

Catharina Elmsäter Svärd (ordförande i arbetsmarknadsutskottet) säger till DN: "Det kan inte vara rimligt att en skådespelare under sin repetitionsperiod får sin försörjning genom a-kassan." Har det gått till så? På vilket sätt är det okej? Hur kan nån normalbegåvad människa över huvud taget försvara detta system? Kan ni ge mig lite argument kära "kulturmänniskor". "Ingen arbetsgivare är beredd att betala kontrakt över sommaren för en pjäskontrakterad skådespelare", säger Anna Carlsson (ordförande i Teaterförbundet).
Politikerna (det vill säga moddlarna) tycker att det är självklart att frilansande kulturmänniskor måste ta andra jobb om de inte kan försörja sig inom sin bransch. Är de elaka då? Varför skulle nån arbetsgivare ge en skådis kontrakt över sommaren om de inte ska jobba då? Och varför skulle de få pengar från a-kassan under den tiden? Är man frilans så får man pengar när man levererar. Och levererar man inte får man inga pengar. Det är enkla fakta. Jag är frilans och får arvode per text. Skriver jag inga texter får jag inga pengar. Blir jag av med uppdragsgivare måste jag ragga nya. Inte gå till a-kassan.


Inom kulturen hör det till att hata moderaterna. Varför då? För att de inte tycker att staten ska försörja de kulturarbetare som inte är så begåvade att de får tillräckligt med jobb?
Varför ska landets förskollärare, lärare, brandmän, snickare, elektriker (jag kan hålla på i evighet) försörja dem som envisas med att tro att man kan ha "kulturjobb" som yrke? Är proggarna helt från vettet? Kan ni inte försörja er som skådisar och dylikt så är det bara att inse att för er är det endast en hobby. Får ni inga jobb borde en tanke väckas, "jag är kanske för dålig för detta yrke, jag lämpar mig nog inte som skådis". Då gör man som alla andra hårt arbetande människor, man skaffar sig en utbildning som leder till ett jobb man kan försörja sig på. Det finns ett sorgligt systemfel i det här landet. Sverige är inte redo för en borgerlig politik. För Sverige består av en massa jättebebisar. Detta land består av ett handlingsförlamat folk marinerat i sosseri, det vill säga: "nä, här ska inte kämpas nånting, jag behöver inte jobb för jag får ju pengar av a-kassan, skitsmart!"


Ta inte hand om dig själv och din familj, du behöver inte lyfta ett finger för att staten kommer att ta hand om dig. Sverige består av en massa människor som tycker att det är självklart att a-kassan ska försörja dem. Det är så sorgligt. Men landet har mycket fin natur, fina skogar och fina sjöar. Det är allt. Moderaterna kan förbereda sig för en jätteförlust år 2010.

Av Linda Skugge
Publicerat 16 december 2006



Sista meningen ska vi se till att den inte blir en sanning och just nu kan jag inte se hur Mona o.co ska kunna hota Alliansen i valet 2010.

// WHEN THE BLUE REVOLUTION COMES !

Inga kommentarer: