torsdag 30 april 2009

Kjell-Olof Feldt är min nya idol

I morgon håller Mona Sahlin sitt majtal i Folkets Park i Malmö. Men redan nu kan man i Expressen läsa den tidigare socialdemokratiska finansministern Kjell-Olof Feldts vassa satir om socialdemokratins kris - i form av ett majtal som garanterat aldrig kommer att hållas.
Återger talet här i sin helhet tillsammans med en bild lånad från expressen.se



"Mötesdeltagare! (Fast ni kunde ha varit fler.)

Vintern har varit hård men nu går jag till offensiv.
För det första lovar jag att göra slut på bonusarna och de äckligt höga direktörslönerna. Vi kan förbjuda dom men det finns en bättre, klassiskt socialdemokratisk lösning. Härmed förklarar jag att marginalskatten på alla årsinkomster över en miljon ska bli 100 procent. Så var det slut på dom. För att ni ska förstå att jag menar allvar ska ni veta att jag själv tappar en halv miljon på kuppen. (Applåder.)

Det betyder att ingen ska kunna glufsa i sig mer än högst tre-fyra industriarbetarlöner. Men har ni tänkt på att en bilmontör har dubbelt så hög lön som ett vårdbiträde? Undra på att bilindustrin går knackigt. Här borde facklig-politisk samverkan dras igång så att ingen LO-medlem tjänar mer än den andre. Det är jämlikhet och solidaritet, tycker ni inte det?
Nähä.

För det andra - fast ta bort den där skylten "Fredrik är bäst"!
Folk ser mej ju inte - för det andra måste krisens bördor fördelas rättvist. Och vem kan bära de tyngsta bördorna, har de bredaste axlarna och de största magarna? Jo, de allra rikaste i landet, finansfamiljerna, de största företagsägarna, börsmatadorerna. På dom biter bara en hård förmögenhetsskatt som utan undantag kapar topparna. Inte den gamla skatten som var en riktig fegis. Spelplanen ska helt enkelt bli jämnare, bollen lika rund för alla. Men vad ska jag göra, undrar ni kanske, om dom sticker med sina pengar, flyr det land som gjort dom rika? Jo, vi mobiliserar AP-fonderna, facket går in med sina pengar och staten bidrar med sin skärv. Då tar vi över, förstår ni? (Röst från golvet: Kom ihåg löntagarfonderna!)

För det tredje - avbryt mej inte - ska min politik bli mera nationalistisk, mera svensk. (Visslingar och rop.) Nej, jag tänker inte ta in Sverigedemokraterna i min allians. Det mångkulturella Sverige har kommit för att stanna. Och Sverige ska fortsätta att vara världens öppnaste handelsnation. Ni vill väl också ha snygga kläder och platt-tevear till schyssta priser? Och svenska bilar är väl bra fast dom är i dyraste laget, tycker ni inte? Men utlänningarna ska inte tro att dom kan komma hit och jobba för samma löner som dom får i sitt hemland. I Sverige ska det bara finnas svenska kollektivavtal och svenska löner. Får vi inte behålla kollektivavtalen som dom är, ska jag ta Sverige ur EU! (Våldsamma applåder.)

För det fjärde - jag håller nästan på att tappa räkningen - vill jag behålla kärnkraften. Inte i all evighet, naturligtvis. Mitt parti har ju i decennier hållit ihop kring formeln att kärnkraften ska avvecklas men först då den kan ersättas med, som det heter, förnyelsebara energikällor. Och nu har jag fått hela det övriga gänget - Maria, Peter och Lars - att tralla med i den här ordleken. Själva poängen är att ingen kan säja när dom där förnyelsebara grejerna är på plats och kan ersätta kärnkraften. Därför kan jag utan att ljuga alls säja: Vi behåller kärnkraften så länge vi behöver den. Eller låter det bättre om jag säjer att vi behöver kärnkraften så länge vi behåller den? När jag riktigt tänker efter är det nog bara en sak som behöver avvecklas i Sverige. Och det är högerregeringen! (Matta applåder.)

Till slut tror jag att ni vill veta hur jag trivs med Lars Ohly. Uppriktigt sagt känner jag mej som dom där invandrartjejerna som ska gå i tvångsgifte. Så fort jag får en chans tänker jag skaka av mej honom. Nu sjunger vi Internationalen!"

KJELL-OLOF FELDT
Samhällsdebattöroch tidigare socialdemokratisk finansminister.


Har ni tråkigt så kan ni roa er med och se vilket parti som passar era värderingar bäst i EU-valet på följande sida http://www.euprofiler.eu/.

Jag kan avslöja att jag tydligen inte är moderat (om man nu ska tro på detta test), gissa vad jag blev? Jag blev en aning förvånad...

Inga kommentarer: