fredag 24 april 2009

Läs Schlingmanns kommuntal

Politikerbloggen publicerar Moderaternas partisekreterare Per Schlingmanns inledningstal från kommunala rikskonferensen i Örebro (KRIX). Jag återger valde delar här så får ni läsa hela talet på Politikerbloggen.se

***
Politikens uppdrag förändras.
Många oroar sig idag inför framtiden.
Hur ska det gå med jobbet?
Ska barn och barnbarn få en bra utbildning?
Vem ska ta hand om mig eller mina föräldrar när jag blir gammal?
När en kollega varslas – får han tillräckligt med stöd för att komma igen?
Det är de frågorna som en ansvarsfull politik svarar upp emot.
Det är de frågorna som är kärnan i det uppdrag vi har fått av väljarna.
***
Nu är tid för ansvar.
Nu är tid för långsiktighet och för aktiva åtgärder som hjälper och inte stjälper.
Låt mig var tydlig:
Vi är den borgerliga generation förtroendevalda som inte får misslyckas.
Nu prövas vi på allvar.
Det är nu människors tillit till oss ytterst sätts på prov.
***
Med en bra valrörelse i vår lägger vi grunden för en bra valrörelse nästa år.
Nu prövas vi av väljarna.
Låt oss visa att vi kan ta ansvar.
Och låt oss göra ett framgångsval i juni.
Då lägger vi inte bara grund för ett starkt svenskt inflytande i Europa, utan vi skapar bästa möjliga förutsättningar för moderaterna i valen 2010.
***

Inga kommentarer: