fredag 28 mars 2008

IV programmet kan skrotas

Utbildningsminister Jan Björklund (fp) säger så här:
-"Gymnasiets individuella program har varit det svenska skolväsendets mest misslyckade insats. Man lägger ner miljarder kronor varje år i Sverige på att försöka lära 16–17-åringar att läsa och skriva när vi borde göra de insatserna redan i grundskolan"
Jag tycker att han överdriver lite men visst hade S skolpolitik fungerat så hade inte IV behövts i den form vi ser det idag. Till er som funderar vad individuella programmet är så erbjuds det till elever som inte klarar behörighetskraven (minst betyget godkänd i matematik, engelska och svenska).

Gymnasieutredningen föreslår alltså att gymnasiets individuella program ska läggas ner. Elever som efter nio år inte klarar behörighetskraven erbjuds i stället att gå ett extra, tionde år i grundskolan. Här blir jag dock lite skeptisk, en elev som är skoltrött är av förklarliga skäl inte intresserad av ÄNNU ett år i skolan om inte det extra året är individuellt anpassat efter just den elevens behov. Elisabeth Fernell heter en barnhabiliteringsläkare som skriver klokt på Svenskan i ämnet. Rubriken på artikeln tycker jag inte om, uttryck som "svagbegåvad" känns inte fräscht. Hur som helst ska jag läsa på utredningen mera innan jag säger bu eller bä.

1 kommentar:

Anonym sa...

Väl skrivet. Jag är själv lärare på IV och vet av egen erfarenhet hur skoltrötta de allra flesta elever som börjar på IV är. Att då tvinga dem kvar i samma lokaler, med samma lärare kan knappast vara till godo.