tisdag 25 mars 2008

Tycker Maud Olofsson är ute på fel spår

I Svenskan kan man idag läsa om att Centern lanserar ett förslag om att barnbidraget ska vara inkomstprövat. Om jag börjar med det positiva med detta så håller jag med om att ALLA bidrag ska granskas och verkligen genomlysas om dom verkligen fyller tillräckligt stor funktion eller om man kan använda bidragspengar till något bättre. Att systemet ska vara orättvist kan jag till viss del hålla med om man utgår ifrån att barnen inte väljer sina föräldrar och man ska ha lika möjligheter. Jag hörde nyss en mamma som intervjuades på P4 Gävleborg som sa att "det blir orättvist om man ska få olika bidrag, alla ska få lika för så har det alltid varit".

Mjo må så vara att det alltid varit så men LIKA har det aldrig varit och kommer så aldrig att bli eftersom vissa barn har föräldrar som tar väl hand om sin ekonomi och därmed kan ge mer till sina barn (sånt som kostar pengar alltså, inte kärlek för det kan alla ge obegränsat om man bara vill). Barn vars föräldrar inte har lika stabil ekonomi hamnar i ett b-lag och visst skulle ett behovsprövat barnbidrag sudda ut skillnaderna lite grann men det löser ju aldrig problemet i sig. Förstärk arbetslinjen istället och motivera människor att tjäna sina egna pengar istället för att lita till massa bidrag. Jag tycker Folkpartiets partisekreterare Erik Ullenhag sammanfattar det bra när han inte vill frångå den svenska generella välfärdsmodellen.
– "Ett selektivt system ger signalen att det lönar sig sämre att arbeta och det ställer vi oss inte bakom". (Jag ser till min glädje att min egen partisekreterare är inne på samma spår.) Och nu kommer min slutpoäng som gör att jag tycker förslaget går bort fullständigt, jag anser att barnbidraget är just vad namnet antyder. Ett bidrag till BARNET, inte föräldrarna. Det är inte barnets "fel" om föräldrarna har vunnit 50 miljoner på Lotto och sätter in varenda krona av barnbidraget på ett konto som barnet får tillgång till när hon/han fyller 18. Orättvist?
Ja kanske men så ser världen ut och det kan inga bidrag i världen ändra på, behovsprövade eller ej...

Inga kommentarer: