torsdag 27 mars 2008

Detta är ingen politisk blogg

För dom som fått för sig att detta är en rent politisk blogg så kan jag meddela att så inte är fallet, denna blogg ska ses som en dagbok på nätet där dom som finner det intressant kan följa vad som händer i mitt liv (där politik av förklarliga skäl är en del). Det är dock inte någon "officiell moderatblogg" om det nu var någon som inbillade sig det. Kul att folk läser den är det oavsett så tack alla ni som skickar beröm och roliga mail!

Bara för att tala emot mig själv lite så kan jag kommentera Bodströms utspel om en svensk bojkott av OS-invigningen. Den frågan är riktigt svår för jag håller med honom när han säger att "Om Sverige som första land skulle markera på det här sättet skulle det ge ett enormt eko". Frågan är om ekot är värt det och om det får önskad effekt, alltså att diktaturen faller och Kina börjar ta dom mänskliga rättigheterna på allvar? Knappast troligt och en bojkott skulle rasera våra relationer med Kina för lång tid framöver vilket skulle skada vårt näringsliv och därmed jobben. Nej Kina skulle aldrig ens fått OS men nu är läget som det är och då tycker jag dom länder som deltar ska göra allt för att deras journalister mm lyfter fram dom problem som finns i Kina och den vägen tvingar den politiska ledningen att tänka om. En bojkott skulle också kunna få motsatt effekt gentemot det Kinesiska folket, man får ha i åtanke att befolkningen i Kina får den information staten ger dem och via Kinas enorma propagandamaskin så kan dom vända en bojkott till att "västvärlden är emot oss och vill det Kinesiska folket illa, nu sluter vi oss och står upp mot den onda västvärlden". Svår fråga detta utan tvekan.

Inga kommentarer: