torsdag 25 mars 2010

Insändare inskickad till Ljp

Följande skickade jag in idag till Ljusdalsposten, frågan är om dom tar in den då den är rätt "hård" men jag blir så förbannad på korkade människor som dessutom ansvarar för en gymnasieskola. Läs artikeln jag reagerat på HÄR.

Är demokrati oviktigt på Slotte?

De politiska ungdomsförbunden släpps inte in på Slottegymnasiet, rapporterar Ljp den 25/3. Rektor Inga-Lill Öjemark tar detta beslut ett år då antalet förstagångsväljare är rekordstort och det är extra viktigt att ungdomar ges möjlighet att ta del av vad de olika partierna står för. Intresset för partipolitik bland unga är lågt i vår kommun, likaså valdeltagandet och då måste unga människor få komma i kontakt med andra unga som faktiskt tagit steget in i politiken. Det enklaste och bästa sättet är via gymnasiet och det borde vara självklart att partier ska få kampanja där. Slotte har alltid varit en öppen skola för ungdomsförbunden och politiska diskussioner oavsett rektor men nu bör ledningen bytas ut om inte beslutet ändras.

Om ryktet stämmer att detta synnerligen korkade beslut beror på att främlingsfientliga Folkfront vill komma och kampanjaSlotte så är det inte bara korkat utan även fegt. Konsekvensen blir att rasistiska partier får fler sympatisörer och unga människor inte får den information dom behöver för att ta ett väl underbyggt beslut vart dom ska lägga sina röster i höstens val. Gymnasiekampanjer är också ett sätt för ungdomsförbunden att få fler medlemmar och förhoppningsvis Sverige som land att få fler unga politiker som kan ta över när nuvarande ”gubb/tantmaffia” har checkat in på äldreboendet.

Om jag vore rektor skulle jag stå med öppna armar om politiska partier vill komma till min skola och prata demokrati och allmänna val med mina elever. Skulle jag vara samhällslärare skulle jag bjuda in unga politiker i klassrummet för debatter eller klasspresentationer

Självklart ska saker och ting skötas snyggt och skolan informeras innan kampanjer sker, Moderata ungdomsförbundet i Gävleborg sköter detta på ett lysande sätt och jag tror inte SSU och dom andra är sämre. Så till rektor Inga-Lill Öjemark och resten av skolledningen på Slottegymnasiet, ta ert ansvar för demokratin och ställ er med öppna armar och välkomna ungdomsförbunden!

Stefan Andersson

1 kommentar:

Anonym sa...

De låter som om de är demokratisk utbildning i teori men inte i praktisk handling. De är precis som skolan och verkligheten som så många ggr för ska särskiljas. Arbetsliv och näringslivets verklighet och praktik måste realiseras för eleverna mer och mer och de måste demokrati utövande så som praktiska exempel på verkliga politiska debatter o.l. på alla skolor inklusive Slotte !!
Bra skrivet Stefan
Med hopp om alla elevers prakriska erfarenheter av demokratins grunder politisk debatt o.l. även på skolorna
/Per