fredag 20 mars 2009

Tänkvärda ord

Nämnde ju världens bästa och trevligaste justitieminister i förra inlägget, denna text har Bea skrivit och jag tycker den är så bra så jag delger den med er. Detta är inget pressmeddelande, inget internt partimail eller liknande, bara hennes personliga tankar om viktiga saker. Tror någon att Thomas Bodström tänker lika eller ens tänker på så pass viktiga frågor?

"När jag var i Bryssel i veckan hade jag utöver de vanliga mötena bestämt mig för att ägna mig åt lite faktainhämtning inför ordförandeskapet i EU:s rättsliga ministerråd. En viktig fråga för Sverige är att arbeta mot trafficing och sexuella övergrepp, inte minst mot barn och unga. En sen kväll, tillsammans med några medarbetare och några Brysselkännare begav vi oss ut i några av stadens baksidor. Runt Gare du Nord t ex var det bilkö(!) i de slummiga kvarteren, där skyltfönster efter skyltfönster, exponerar unga, mycket lättklädda flickor som i röd belysning knackar på rutorna för att locka in kunder. En del etablissemang(knappast underhållning) saknar insyn från gatan, men exponeringen är total. På gatorna glider mörkt klädda karlar, många missbrukare och i varje hörn står grupper som handlar eller håller koll på "affärerna". På annat håll finns gatuprostitutionen. Också unga flickor i för korta kjolar och tunna strumpor som fryser i väntan på nästa... Jag har tyvärr sett liknande förr. Det finns på många håll och det retar mig att så många tiger om saken. De övergrepp på människor och mänskligheten som detta handlar om är bara oacceptabelt.

Därför blir jag om möjligt ännu mer upprörd när jag kommer tillbaka till Sverige och slår ett öga i DN på stan (utmärkt bilaga för övrigt). På framsidan ståtar Henrik Schyffert som säger sig vilja bli "adlad" och som ska inleda sin satsning på "roast" - tydligen någon ny Humorvariant. Denna roastning har han själv fått uppleva i samband med sitt senaste födelsedagsfirande. Väldigt roligt ansåg han t ex att många skämtat om att "alla hade knullat höften ur led" på hans mamma som efter en olycka gick på kryckor. Hurdå kul?! Så kul att han fortfarande minns det är också att Petra Mede sagt till honom "Det spelar ingen roll hur mycket du tränar, du kommer alltid att se ut som ett finskt parkbänksfyllo med svullet ansikte". Av artikeln framgår vidare att många har svårt att förstå denna nya och moderna humorvariant, underförstått många är omoderna och lite efter..

Ärligt talat, det är dags att ta tillbaka betydelsen av människovärde och respekt för andra. Dags att sluta göra sig rolig genom att skratta åt övergrepp, förnedring och mobbning. Människor är per definition vackra, har rätt att bli respekterade och de fulaste är dom som inte fattar det. Jag vill dessutom att mina barn ska växa upp i en värld där man inte skrattar åt våldtäkter vare sig på mammor, flickvänner eller barn. Eller åt folk som behöver använda kryckor.

Det är också dags att återupprätta proffessionen komiker. Som med bevarande av grundläggande respekt och kärlek till andra kan synliggöra livets komplikationer och dråplighet. Jag tycker att klåpare och amatörer på området borde bli helt utan publik. Därför stänger jag dessutom av mellansnacket om jag tittar på Melodifestivalen ikväll. För det finns ingen respekt vare sig för artisterna, låtskrivarna eller TV-tittarna i delar av snacket. Orkar bara inte med snaskigheterna, jag ser bara de ynkliga stackarna som pumpats upp av cyniska kriminella bakom glasrutorna i Bryssel framför ögonen."

Inga kommentarer: