fredag 19 februari 2010

Helt fel taktik

Om DETTA nu stämmer och inte är taget ur sitt sammanhang (vilket jag misstänker) så vill jag påstå att mina kära vänner i Stockholm valt helt fel strategi gentemot Sverigedemokraterna.

Det blir inga debatter med Sverigedemokraterna, SD, före valet och det blir inget samarbete med partiet om de kommer in i riksdagen. Det var kommunikationscheferna för Socialdemokraterna, Karin Pettersson och Pär Henriksson för Moderaterna överens om när de på onsdagen deltog i Informatörsdagen i Karlstad.

Sverigedemokraterna är ett enfrågeparti och vi har ingenting att diskutera med dem , sade Pär Henriksson.


1. SD är inte ett "enfrågeparti", dom har en politik för det mesta om än bristfällig och i dom flesta fall riktigt sunkig.

2. OM man har den felaktiga uppfattningen att SD är ett "enfrågaparti" så antar jag att det är invandringsfrågan och integrationen man menar. Den frågan är väldigt viktig och kommer ha stor inverkan på valresultatet och kan därmed inte tystas ned som S och M försöker göra.

Om Sveriges två i särklass största partier anser sig för fina eller seriösa att prata med "enfrågepartiet" som i dom flesta mätningar ligger runt 4 procentspärren (och därmed har stor chans att komma in i riksdagen) så blir jag mörkrädd.

Mörkrädd kanske är fel ord vid närmare eftertanke, jag blir förbannad!
Om S och M inte tar debatten så får SD stå oemotsagda i sina åsikter, det är i debatter med andra partier SD's usla människosyn och underliga värderingar kommer fram. Som läget är nu har man hela arenan för sig själv och kan fortsätta sprida fördomar och främlingsfientlighet.

I grundfrågan har också Sverigedemokraterna rätt. Invandrings och integrationspolitiken i Sverige har varit en katastrof sedan Palmes dagar och visst har det blivit bättre under Alliansens tre år vid makten men vi har väldigt långt kvar innan vi ens kan fundera på att kalla det godkänt. Hårdare krav, kortare handläggningstider, matchning mot jobb från dag 1 och en hel del annat är viktiga saker som kommit på plats men mycket återstår.

Ta debatten med SD och visa att det är vettigare att lägga sin röst på ett parti (M) som faktiskt har en idé och en plan för att komma till rätta med problemen än att rösta på en missnöjesparti som vill stänga Sveriges gränser!

*UPPDATERAT*

Då jag knappt han publicera inlägget så fick jag ett snabbt och bra svar från vår kommunikationschef Pär. Lägger in det nedan och mina tankar om svaret.

Det är inte så att moderaterna eller socialdemokraterna inte tar debatter med Sverigedemokraterna. Vi gör det snart sagt varje dag i de kommuner och landsting runt om i landet där SD är representerade idag. Men vad både jag och Karin Pettersson sade i Karlstad var att vi INTE ska särbehandla Sverigedemokraterna och ta debatter på deras villkor. De är – trots mediauppmärksamheten – ett litet parti som ställer grupper mot grupper och som ser invandring och mångkultur som ett grundläggande problem i samhället. Det köper inte jag. Vi kan mycket väl ta debatten med dem – som vi redan gör idag – men då ska vi ställa samma krav på dem som på andra partier. Hur ser deras ekonomiska politik ut? Hur ska de klara välfärdens finansiering? Hur ska deras politik kunna ge fler företag och jobb?

Pär Henriksson
kommunikationschef moderaterna


Tack för svaret Pär, jag misstänkte att tidningen gett det en vinkling som inte stämmer med strategin gentemot SD. Dock tror jag dom etablerade partierna har att vinna på att särbehandla SD. Desto fler debatter med "vanliga" SD-politiker vi tar ju mer tror jag vi vinner på det. Deras lösning på integrationen är inte trovärdig om man ställler dom till svars i debatter. Ser man dom som enfrågeparti så har man än mer att vinna eftersom deras "enda" fråga är en fråga vi har betydligt bättre lösningar på än vad dom har.
Stefan Andersson

2 kommentarer:

Pär Henriksson sa...

Det är inte så att moderaterna eller socialdemokraterna inte tar debatter med Sverigedemokraterna. Vi gör det snart sagt varje dag i de kommuner och landsting runt om i landet där SD är representerade idag. Men vad både jag och Karin Pettersson sade i Karlstad var att vi INTE ska särbehandla Sverigedemokraterna och ta debatter på deras villkor. De är – trots mediauppmärksamheten – ett litet parti som ställer grupper mot grupper och som ser invandring och mångkultur som ett grundläggande problem i samhället. Det köper inte jag. Vi kan mycket väl ta debatten med dem – som vi redan gör idag – men då ska vi ställa samma krav på dem som på andra partier. Hur ser deras ekonomiska politik ut? Hur ska de klara välfärdens finansiering? Hur ska deras politik kunna ge fler företag och jobb?

Pär Henriksson
kommunikationschef moderaterna

Mopsi sa...

"Ta debatten med SD och visa att det är vettigare att lägga sin röst på ett parti (M) som faktiskt har en idé och en plan för att komma till rätta med problemen än att rösta på en missnöjesparti som vill stänga Sveriges gränser!"

Vänligen redovisa den planen och om den håller måttet lägger jag ner.

Stellan Bojerud
Ordf SD Solna-Sundbyberg
Riksdagskandidat