tisdag 23 februari 2010

Mycket bra skrivit av en M-kompis (Hälsingetidningarna)

Världen ser så olika ut från olika håll!

Är du sjuk ska du i första hand få rätt vård så fort som möjligt. Kan du inte arbeta ska du ha en skälig ersättning under den tid det är nödvändigt. Kan inte låta bli att ge mig in i debatten. Inte som politiker i första hand, utan som medborgare. De som är kritiska till det nya sjukförsäkringssystemet hörs högt och tydligt. Som vanligt så är det oftast då man höjer rösten, när man är missnöjd. Det ligger i människans natur. Vi matas med tragiska människoöden genom massmedia. Jag lider med dessa människor och deras anhöriga. Vi kan bara konstatera fakta, att före maktskiftet 2006 var Sveriges befolkning en av de sjukaste i världen. Hur är det möjligt? Var det verkligen så?


Vår alliansregering vill inte tvinga ut svårt sjuka människor i arbete. Tvärtom har vi förlängt möjligheten att få vara sjukskriven. Ersättningen under den tiden är högre än vad den var under Socialdemokraternas tid, när du fick sjukersättning om du var sjuk längre än ett år. Är du sjuk ska du i första hand få rätt vård så fort som möjligt. Kan du inte arbeta ska du ha en
skälig ersättning under den tid det är nödvändigt. När du åter kan arbeta ska du få hjälp att hitta ett arbete du kan klara av, om du inte kan gå tillbaka till ditt gamla jobb.


• Att arbeta är inget straff.
• Att arbeta är en rättighet.
• Att få hjälp med omställning är en möjlighet.

Jag pratar av egen erfarenhet. I 13 år levde jag i utanförskap. Arbetslöshet, sjukskrivning, vård av sjuka barn och slutligen sjukbidrag. Före fyllda 35 var jag uträknad. Hade gjort mitt. Att efter detta komma tillbaka kändes ovant och skrämmande. Detta fick mig att engagera mig i samhället och politiken.

Varför blev det Moderaterna? Vår politik
• vill hjälpa oss som hamnat utanför att komma in igen.
• ser inte oss som en belastning utan som en outnyttjad resurs.
• vill ge alla som kan möjligheten att få försörja sig själva.
• vill se till att det finns pengar till de som verkligen behöver dem.

Nu är jag på banan igen. Visserligen bara halvtid men i alla fall. Det känns som att jag åter igen bidrar till samhället. Inte fullt ut, men efter min förmåga.

LENA ROOS (M)
i första hand medborgare,
andra hand moderat politiker

Inga kommentarer: