torsdag 11 februari 2010

Nu blev jag upprörd också

Läser nu på polikerbloggen som jag nämnde i förra inlägget om Harald Hårfager AKA Anders Borg och blir upprörd, snudd på förbannad. Kopierar in hela inlägget direkt så hoppas jag ni förstår varför.

Ungdomsförbunden släpps inte in på skolorna i Uppsala

De politiska ungdomsförbunden släpps inte in på gymnasieskolarna i Uppsala, rapporterar TV4Nyheterna Uppsala idag. Beslutet kritiseras hårt. Rektorerna på gymnasieskolorna i Uppsala har gjort gemensam sak: de politiska ungdomsförbunden släpps bara in i samband med debatter samt tillfällen då det passar undervisningen.
De sju ungdomsförbunden protesterar och gör gemensam sak. I ett brev till rektorerna skriver de: Inför höstens val, då antalet förstagångsväljare är rekordmånga, är det extra viktigt att ungdomar ges möjlighet att ta del av vad de olika partierna och ungdomsförbunden står för. Det är en grundläggande demokratisk rättighet som gymnasierektorerna i Uppsala kommun nu satt stopp för.

Katedralsskolans rektor bekräftar att skolorna gjort en överenskommelse:
- Skolan ska avgöra när utomstående får verka på skolan, säger Helene Lundquist till TV4Nyheterna Uppsala.

Läs mer HÄR.

Att en stad som styrs av Alliansen gör på detta vis gör mig arg, intresset för partipolitik bland unga är ruskigt lågt och då måste unga människor få komma i kontakt med andra unga som faktiskt tagit steget in i politiken via ett ungdomsförbund. Det enklaste och bästa sättet är via gymnasiet (kampanjer på högstadieskolor tycker jag man kan låta bli) och det borde vara självklart att ungdomsförbunden ska få kampanja.

Som rektor skulle jag stå med öppna armar om politiska partier vill komma till min skola och prata demokrati och val med mina elever. Skulle jag vara samhällslärare skulle jag bjuda in unga politiker i klassrummet för debatt eller klasspresentationer

Tyvärr är det inte bara Uppsala som har "dumstruten" på utan även Gävle kommun har samma inställning vilket naturligtvis kritiseras hårt av MUF, SSU, Ung Vänster, Grön Ungdom, Luf, Cuf och Kdu. Även Ung Pirat och Sverigedemokraternas ungdomsförbund är kritiska vilket jag förstår, många skolor vill inte släppa in SD på skolan och i rättvisans namn släpps inte moderater och sossar in heller. Konsekvensen blir att SD vinner fler väljare (då det är synd om dom, dom är mobbade bla bla bla) och unga människor får inte den information dom behöver för att ta ett väl underbyggt beslut vart dom ska lägga sina röster i allmänna val. Gymnasiekampanjer är också ett sätt för ungdomsförbunden att få fler medlemmar och förhoppningsvis Sverige som land att få fler unga politiker som kan ta över när nuvarande gubb och tantmaffia har checkat in på äldreboendet.

Självklart ska saker och ting skötas snyggt och skolan informeras innan kampanjer sker men det är inte något som helst problem, iaf inte i mitt parti. Moderata ungdomsförbundet i Gävleborg sköter kampanjandet på ett alldeles lysande sätt och jag tror inte SSU och dom andra är sämre.

Just idag är det kampanj här i Ljusdal på Slottegymnasiet och imorgon är det Hudiksvalls tur att få besök av MSU-ordförande Linnéa Årnevall, vice distriktsorförande Hampus Furubacke med flera. Jag ska lägga upp en bild på gänget senare då jag lovat träffa dom på M-lokalen och prata lite valberedning och annat.


MUF kampanjar på Pride 2008, rätt imponerande om jag får säga det själv.
Moderaterna var/är överlägset största parti på Pride.

Inga kommentarer: